میزگرد دانشجویی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا و معاونت دانشجویی وزارت امور خارجه

231

میزگرد دانشجویی اتحادیه و معاونت دانشجویی وزارت امور خارجه

در رابطه با برخی از دغدغه ها و مشکلات ایرانیان و دانشجویان ایرانی در خارج از کشور ، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا جلسه پرسش و پاسخی را با معاون امور دانشجویی، بورس ها و مدارس ایرانی خارج از کشور وزارت امور خارجه جناب آقای امین غفار زاده تدارک دیده که خلاصه آن در این گزارش تقدیم شما می گردد.
اقای غفارزاده در تعریف مسئولیت ها و اختیارات معاونت امور دانشجویی و مدارس ایرانی خارج از کشور می فرماید: این معاونت زیر‌مجموعه اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه است و زمینه همکاری در مسائل دانشجویان ، دانش‌آموزان ، معلمان ، اساتید ، هیئت های علمی و رایزن‌های علمی ایران در خارج از کشور را فراهم می کند. این معاونت پل ارتباطی دانشجویان ، دانش‌آموزان و سایر ایرانیان خارج از کشور با نمایندگی های کنسولی ایران و دیگر دستگاه‌های متولی امر امورش کشور از جمله وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش است. از این جهت ، معاونت امور دانشجویی در وزارت امور خارجه مطالبات و مسائل این عزیزان را طی نشست‌ها و جلسات مدیران مربوطه مطرح کرده و مورد بحث قرار می دهد و با تهیه دستورالعمل‌ها ، ایین نامه و تدوین مقررات از طرق مختلف پیگیری می کند تا به سرانجام برسد.
آقای غفار زاده در پاسخ به امکان استفاده از تسهیلات بانکی و بورس برای دانشجویان خارج از کشور فرمود:
صلاحیت اعطای وام‌های دانشجویی در اختیار دو وزارتخانه علوم و بهداشت است که در سال‌های اخیر با کاهش بسیاری رو‌به رو بوده است. در سازوکار جدید این دانشگاه‌ها هستند که مسئولیت اعطای بورس به دانشجویان داخل در غالب فرصت مطالعاتی را دارند.
ایشان دررابطه با اصلاح موادی از قانون نظام وظیفه می فرماید: استفاده از قانون معافیت تحصیلی مطابق تبصره ماده ۳۵ قانون نظام وظیفه مخصوص تحصیلات تکمیلی است و دانشجویان مقاطع کارشناسی و دیپلم مشمول این قانون نمی شوند. البته اداره امور دانشجویان وزارت خارجه طی جلسات متعددی که با دستگاه‌های متولی از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت و ستاد کل نیروهای مسلح برگزار کرده به نتایج ملموسی رسیده است تا شرایط استفاده از معافیت تحصیلی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی و پایین تر نیز مهیا شود. ایشان اضافه کرد ، اصلاحیه مواد ۳۳، ۳۵ و ۳۶ قانون نظام وظیفه در سال ۱۴۰۱ در دستور کمیسیون دفاعی هیئت دولت قرار گرفت که امیدواریم تا پایان خرداد تصویب شود و تا قبل از تشکیل جلسات برنامه هفتم توسعه ، درغالب طرح دوفوریتی در مجلس مورد موافقت قرار گیرد ، در غیر این صورت تصویب این لایحه در مجلس به جلسات برنامه هفتم در پاییز امسال موکول می شود. معاون امور دانشجویان اضافه کرد که این قانون عطف بما سبق است تا دانشجویانی که قبل از به تصویب رسیدن این قانون برای تحصیل از کشور خارج شده‌اند شامل تسهیلات دانشجویی از جمله معافیت تحصیلی قرار بگیرند.
ایشان در تشریح مسائل مربوط به لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت این گونه جواب میدهند که این وزارت خانه ها بر اساس رتبه بندی های معتبر جهانی که هر ساله تغییر میکنند ، دانشگاه ها را مورد ارزیابی قرار میدهند ، البته لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم از ثبات نسبی برخوردار است و کمتر مورد تغییر قرار می گیرد. وزارت بهداشت نیز در سال های اخیر ارزشیابی دانشگاه ها را دوسالانه کرده است و تغییرات اعمال شده در لیست دانشگاه های مورد تایید این دو وزارتخانه برای ورودی سال های قبل نیز لازم الاجرا است ، برای مثال اگر دانشگاهی به لیست سال ۲۰۲۴ اضافه شود ، مدارک دانشجویان فارغ از تحصیل از این دانشگاه در سال های قبل از ۲۰۲۴ نیز ارزشیابی خواهد شد. و اگر دانشگاهی از این لیست خارج شود ، این تغییرات برای ورودی همان سال و سال های قبل اعمال نمی شود و دانشجویان شاغل در این دانشگاه می توانند با اطمینان تحصیلات خود را در این دانشگاه به پایان برسانند.
آقای غفار زاده در رابطه با نیاز به حضور فیزیکی در نمایندگی های ایران برای انجام امور کنسولی افزود: همه دانشجویان برای برخورداری از خدمات کنسولی و دانشجویی در نمایندگی های ایران در خارج از کشور باید حداقل یک بار برای احراز هویت به نزدیک ترین کنسولی ایران در محل اقامت و یا تحصیل خود مراجعه کنند ، از آن پس می توانند بسیاری از خدمات کنسولی و تحصیلی خود را از طریق سامانه میخک دنبال کنند که امیدواریم این خدمات افزایش یابد تا از مراجعه حضوری به نمایندگی کاسته شود، در حال حاضر خدماتی از قبیل وکالت‌نامه و مجوز خروج از کشور به مراجعه حضوری بدون نوبت یا ارسال مدارک هویتی از طریق پست نیاز دارد که امیدواریم در آینده نزدیک این خدمات نیز برخط شوند.

ایشان ادامه دادند که مدارک مورد نیاز برای متقاضیان معافیت پزشکی نیاز به تایید در کنسولی محل اقامت و سپس ارسال به کنسولی مونیخ جهت بررسی در کمیسیون پزشکی دارد و در صورت تایید متقاضی باید به صورت حضوری به بخش کنسولی مراجعه کرده تا تصمیم نهایی اتخاذ شود . این رویه طولانی است که در حال تلاش هستیم ترتیبی در جلسات آتی هیئت دولت اتخاذ شود تا این رویه کاهش پیدا کند.
آقای غفار زاده در پاسخ به محدودیت های سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان خارج از کشور (کانکت) ، گفت این سامانه تحت نظارت ستاد ملی نخبگان و خارج از حیطه امور خارجه است ولی این قول را می دهم که از همکاران مربوطه در این ستاد دعوت بکنم تا جلسه ای با حضور نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی و معاونت دانشجویی امور خارجه و نماینده ستاد ملی نخبگان تشکیل شود تا مسائل پیش پای دانشجویان در انجام پروژه های به ازای خدمت و دیگر همکاری ها بررسی شود.
ایشان تعداد تردد مجاز به کشور با مهر خروج دانشجویی در سال تحصیلی را سه بار و به مدت ۴ ماه اعلام کرد و افزود که با استفاده از تسهیلات ارائه شده توسط ستاد ملی نخبگان به متخصصان و کارآفرینان این تردد تا ۱۰ مرتبه قابل افزایش است.
معاونت امور دانشجویان و مدارس ایرانی خارج از کشور با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله) مبنی بر اصلاح رویه ها و خدمت رسانی به ایرانیان خارج از کشور ، این اداره را از این بند مستثنی ندانسته و عنوان کرد :یک بار در سال ۹۷ اصلاح عملکرد انجام شد و به کلیه نمایندگی ها ابلاغ شد و در حال حاظر اصلاح رویه ها با هدف کاهش حضور فیزیکی و راحت تر شدن خدمات کنسولی به متقاضیان در جریان است که دستور‌العمل ها از طریق سایت وزارت امور خارجه و نمایندگی ها اطلاع رسانی می شود.
ایشان با انتقاد از سخت گیری وزارت بهداشت در انتقال دانشجویان گروه پزشکی به دانشگاه های داخل گفت که اکنون طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی متقاضیان انتقال به دانشگاه های داخل تنها ۲ درصد از متقاضیان که ۶۰ درصد نمره کامل را احراز کرده اند موفق به انتقال به دانشگاه های علوم پزشکی می شوند. به گفته او ، اداره دانشجویی وزارت خارجه به دنبال افزایش این تعداد و هدایت بخشی دیگر از دانشجویان به رشته های پیرا پزشکی است که از طریق طرح مسئله در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی ان را دنبال می کند. در این میان یکی از شرایط شرکت در آزمون علمی پزشکی برای متقاضیان پسر ، تایید وضعیت نظام وظیفه آنهاست که در صورت تصویب لایحه ۳۷ قانون نظام وظیفه این عزیزان نیز مشمول معافیت تحصیلی خواهند شد و می توانند در ازمون شرکت کنند.
آقای غفار زاده اظهار داشت که بستر قانون خرید خدمت سربازی برای مشمولین با غیبت بیش از ۸ سال فراهم نیست و ستاد کل نیروهای مسلح آن را تبعیض در حق اقشار مختلف ملت ایران می داند.
ایشان همچنین با تشریح ماده ۱۵ قانون گذرنامه تاکید کرد که هزینه خدمات کنسولی از جمله صدور گذرنامه در همه نمایندگی های ایران یکسان بوده و تغییر آن در حال حاضر میسر نیست ، لکن بخشی از این خدمات برای دانشجویان رایگان بوده که امیدواریم تنوع انها بیشتر شود.
و آما آخرین سوال مربوط به سردی روابط دیپلماتیک ایران و جمهوری آذربایجان و تأثیر آن بر تردد دانشجویان ایرانی بود که ایشان عنوان کرد تصمیم هایی که در حوادث بحرانی اتخاذ میگردد معلول آن شرایط است که خدا را شکر تا کنون مشکل حادی که منجر به اخراج ایرانیان ساکن جمهوری آذربایجان باشد اتفاق نیفتاده است.
در پایان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا از وقت و توضیحات جناب آقای غفارزاده معاون امور دانشجویی اروپا و مدارس ایرانی خارج از کشور تشکر و قدردانی کرده و آرزوی توفیق در خدمت به مردم سربلند ایران را برای ایشان آرزوی می کند.

یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

لینک جلسه:

https://www.youtube.com/live/h4rEDYMlLSc?feature=share

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.