دانشجویان ایرانی اروپا موذن های جوامع

1,618

اتحادیه انجمن های اسلامی در اروپا نشست مجازی ای را با حضور مهمان محترم جناب آقای دکتر عبدالله سهرابی (دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور) در بستر زوم با حضور شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا و دبیران انجمن های عضو اتحادیه برگزار کرد.
در ابتدای جلسه جناب آقای میاحی مسئول ارتباطات اتحادیه بیانیه ای را به قرائت کردند. برخی از محورهای مهم این بیانیه که پیشتر به مناسب روز دانشجو منتشر شده بود به شرح ذیل میباشد:
– اهمیت استقلال فرهنگی دانشگاه ها و خروجی های آن
– نقش دانشجویان از ابتدای انقلاب تاکنون
– نقش دانشجویان در عرصه ی فرهنگی
– نقش مهم دانشجو در اصلاح امور کشور
– لزوم تعامل بیشتر دانشگاه و صنعت
– لزوم افزایش ظرفیت های رشته های تحصیلی مورد نیاز کشور
– لزوم حمایت از فارغ التحصیلان متخصص

سپس مسئول امور صنفی اتحادیه آقای تاجدینی ضمن اشاره به ظرفیت های بالای انجمن های اسلامی دانشجویان و اهمیت نیاز همکاری سفارت ها با این انجمن ها و همینطور حمایت از دانشجویان، به بیان برخی از مشکلات دانشجویان خارج از کشور پرداختند. در ادامه، دانشجویان مشکلاتی اعم از ویزای تحصیلی و کار و معیشت دانشجویان ایرانی در خارج را بازگو کردند.

دکتر سهرابی از دانشجویان بابت بازگو کردن مشکلات تشکر کردند و فرمودند: علی رغم اینکه خودم در تهران هستم این دوری جغرافیایی منجر به این نشده است که از بعضی از مشکلات بی خبر باشم و دغدغه ی حل آنها را نداشته باشم.امروز هرکسی که ایرانی باشد و پاسپورت شناسنامه ایرانی داشته باشد ما موظف به خدمت به او هستیم.
ایشان به ارائه ی خلاصه ای از برنامه ی دولت و مجلس جهت توجه به ایرانیان خارج از کشور پرداختند و اصلی ترین بازوی اجرایی این برنامه ها را سفارت خانه ها می دانند و در رابطه ی با مشکلات ذکر شده قول دادند از هیچ اقدامی در جهت پیگیری و رفع این مشکلات دریغ نخواهند کرد. همینطور ایشان از ایجاد بستری برای بازگشت نخبگان و متخصصان خبر دادند که شرایط برای بازگشت این عزیزان تسهیل شود و در ادامه به نکات حائز اهمیت دیگری اشاره کردند که در حال پیگیری است اعم از تسهیلات ارزی برای دانشجویان. همچنین ایشان از شورای مرکزی اتحادیه جهت حضور در وبینارها با حضور وزیران و ایرانیان خارج از کشور دعوت بعمل آوردند.


پس از پایان سخنرانی ایشان دانشجویان نکات دیگری را نیز مطرح کردند از جمله: انتقاد از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت، عدم هماهنگی دستگاه های داخلی جهت اجرای مصوبات، فعالیت رایزن های علمی، فرهنگی و اقتصادی، و همینطور ضعف در ارتباط بین صنایع داخلی و متخصصان ایرانی خارج از کشور. دانشجویان خواستار استفاده از ظرفیت های انجمن های اسلامی در حل این معضلات شدند.

سپس دکتر سهرابی ضمن تایید کم کاری دولت در حل برخی از این معضلات ابراز امیدواری کردند که موضوعات پیگیر و اصلاح خواهد شد. آقای دکتر سهرابی دلیل برخی کم کاری ها را کمبود نیرو دانست و از عزم دولت برای رفع این مشکل با افزایش نیروی انسانی و تعداد کنسولی ها در کشور های مختلف خبر داد.


جناب آقای دکتر عبدالله سهرابی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، در انتهای جلسه از جناب آقای عطایی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا دعوت کردند شخصی از طرف شورای مرکزی اتحادیه به عنوان نماینده تام الاختیار اتحاديه در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور جهت مشاوره در امور دانشجویان و انجمن های اسلامی خارج از کشور معرفی گردد.

جناب آقای عطایی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا اعلام کردند:
– قانون و مصوبات باید قابل اجرا باشد و با دستور و ابلاغ نمیتوان اجرای آنرا تضمین کرد. باید پیگیری های لازم جهت اجرای آن انجام گیرد.
– برخی از مواضع و مصوبات وزارت امور خارجه در برخی نمایندگی ها اجرا نمیشود و یا کار دیگری انجام میشود. با وجود سامانه میخک، برخی نمایندگی ها ارایه برخی خدمات کنسولی را مشروط به تکمیل فرمهای محلی و اضافی کردند که مشخصا این فرآیند مورد تایید وزارت امور خارجه نیست.
– در حوزه پیگیری مشکلات خوب است جلسات به صورت منظم و مکرر برگزار شود.
– میتوان شوراهای مشورتی تاسیس کرد اما نیاز است فرآیند مدیریت شود در غیر از این صورت یا برخی نمایندگی ها پیگیری های لازم را انجام نخواهند داد یا با تشخیص خود و برنامه ریزی سلیقه محور اقدام خواهند کرد.
– پیگیر طرح دستور عمل واحد برای مشخص کردن وظایف کلیه نمایندگی ها در خصوص همکاری با دانشجویان و ارایه خدمات به آنها هستیم.
– شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور مطالبات اتحادیه و دانشجویان را از طریق وزارت های علوم، بهداشت و نهادهای دیگر کشور پیگیری کند. این در تسریع پیگیری ها و تسهیل در نتیجه گیری موثر خواهد بود چرا که دانشجویان خارج از خیلی از مسایل داخل کشور مطلع نیستند و حتی گاها نمیدانند اینکه مطالبه شان مربوط به کدام اداره میشود و از چه طریقی باید پیگیر شوند. بنابراین شورای عالی امور ایرانان خارج از کشور محل مراجعه اتحادیه و دانشجویان و ایرانیان خارج از کشور باشد، مطالباتشان را مطرح کنند و چیستی را مشخص کنند و چگونگی حل و پیگیری آن با شورای عالی امور ایرانان خارج از کشور باشد.

برای مطالعه متن کامل بیانیه روز دانشجو روز تصویر ذیل کلیک کنید:

 

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.